Yli 20 vuotta vanhat kynsikkääni alkoivat rispaantua pahasti. Oli aika tehdä uudet.

1431443.jpg

Malli Oma, 48 silmukkaa
Lanka Ohut pussi-Pirkkalanka
Menekki 33 g
Puikot 2,75 mm bambusukkikset

Kynsikkäät ovat loistavat välikausikäsineet. Kun lapaset ovat liian kuumat tai talviset ja ilman käsineitä on vielä viluinen ja alaston olo, kynsikkäät ovat paikallaan. Minä olen tässä asiassa tietysti vanhanaikainen, sillä nykyaikana tähän tarkoitukseen käytetään kämmekkäitä. Ne nyt vain eivät istu minun käsiini.

Pirkkalangan olen ostanut yli 20 vuotta sitten, ja mielestäni on ihan hassua että vanhat käsineet korvataan yhtä vanhasta langasta neulotuilla. 2,75 mm oli ehkä hitusen suuri puikon paksuus, sillä ennen pingotusta pinta näytti ihan kauhealta. Pikaliotus, irtoveden poisto pyyheprässissä ja pikapingotus kädessä muuttivat pinnan kuitenkin ihan riittävän tasaiseksi. Seuraaviin kynsikkäisiin täytyy kuitenkin valita pykälää pienemmät puikot ja lisätä jokunen silmukka.

Toisetkin kynsikkäät täytyy tehdä, sillä nämä ovat ihan selvästi lenkkeilykynsikkäät, koska ovat niin ankean harmaat ja kuviottomat. Hienostelukynsikkäät voisi tehdä vaikka alpakasta. Tätä vanhaa lankaa on vielä melkein puoli kiloa jäljellä, eikä minulla ole edelleenkään mitään aavistusta mitä siitä voisi tehdä.